Friday 20 February 2015

Ada Apa Dengan Kawan Kau Yang Belum Kahwin?


Kau kena tau banyak bezanya kawan yang belum kawin dan yang dah kawin.
Hari tu, ada member aku cerita yang dia tension gila sebab join member2 dia yang dah bekeluarga pergi holiday, end up dia jadi tukang ambik gambar kawan2 dia sebab dia takde tanggungjawab lain. Dengan erti kata, dia singe, dia takde isteri untuk dilayan, dia takde anak untuk dijaga, dan dia pergi sorang diri, takde partner.
Aku ketawa bagai nak rak. Kesian ada, kelakar pun ada.
Mungkin bagi sesetengah orang yang still single kata, "Alah, no hal lah join member2 yang dah kawin. Rilex je aku."
Ok, kau tunggu bila kawan2 kau yang dah kawin duk cerita malam semalam diorang main sampai pukul berapa, anak ngan bini merengek2 tengah malam nak itu, nak ini.
Dan kau? Kau nak cerita pasal apa? Takkan kau nak cerita pasal ko main jugak, sape yang merengek dengan kau malam2 buta? Eh? Eh?
Dan tipulah kalau kau kata, kau tak rasa apa2 bila diorang cerita pasal kebahagiaan masing2 bila dah bekeluarga.
 
Semakin lanjut usia aku, one of the thing aku realized, aku semakin memilih kawan. Aku pilih yang sama macam aku - berumur, single, ada interest yang sama dan pemikiran yang lebih kurang macam aku.
Sebab aku sedar, hidup aku terlalu singkat untuk dibazirkan dengan orang2 yang tak serasi dengan aku atau yang tak menyenangi aku. Atau yang tak sama opinion dengan aku.
Ada sesetengah kawan jugak, yang menjauhkan diri dengan tetibe even nothing happened actually, memula aku wonder jugak. Tapi aku terima hakikat, aku faham, mungkin ada sesetengah member yang merasakan aku "dah terbang tinggi", "dah tak macam dulu", "kelihatan sangat confident" dan bla bla bla. Atau mungkin jugak, masalah diorang sendiri - dah takde confident nak hanging out dengan aku, dah rasa tak serasi, dah rasa serabut or whatever, or lebih selesa dengan kawan yang "setaraf". Takpe, aku faham.
Sebab aku still single, aku lebih selesa dengan kawan2 yang single jugak. Bukanlah kata aku takde kawan2 yang dah kawin, ada je. Ramai. Tapi bukanlah yang jenis 24 jam duk cerita pasal laki dan anak kau. Cerita sikit2, oklah. Tapi kalau asyik2 cerita benda yang takde (ops..belum lagi ada), aku terkesan jugak. Kadang2, kita tak sedar yang kita terlalu obses dengan sesuatu perkara atau sesuatu yang kita miliki, sampai kita tak sedar either people love to hear it or not.
Kadang2, ada jugak sesetengah orang yang tak paham2 kenapa si polan yang still single tu, menjauhkan diri daripada kawan2 yang dah bekeluarga. Like, "Eh, kenapa dengan si Mat tu, takde dah nak contact2 aku ajak gi minum ke apa". Hei, kau sedarlah kawan2 kau yang single memang macam tu. Sekali sekala melayan kau, okay lah. Tapi takkan nak berkepit 24 jam kan. Kau dah ada family kot. Lagi satu everytime reunion dengan member2 yang dah lama tak jumpa, like 10 tahun camtu, kalau ada member2 single yang tak attend, bagi alasan buzy ke, ada meeting ke, outstation ke bla bla bla.., instead maybe benda tu betul, ketahuilah bahawasanya diorang memang tak nak jumpa korang - sebab takde apa yang nak di "show off" kan, takde anak, takde bini. Kalau yang ada pakwe or make, boleh consider lagi lah. Sebab korang yang dah berfamily akan wish, "Welcome to the club". Kan? Kan?
Sebab even kerjaya tinggi mana pun, family is always comes first. Family is something that we proud of. Kalau yang still single, career maybe no.1 lah, tapi career selalu kalah dengan family. Sesestengah orang yang single memang akan jadikan career is no.1, tapi sampai bila?
Kawan kau single ke, kawan kau dah kawin ke. just respect their space. Jangan kau buat member kau yang dah kawin tu macam kau yang still bujang. Jangan anggap member kau yang still single akan tolerate all the time dengan kau yang dah kawin. 
As long as the friendship still remain, then ok.

p/s : All my friends are having kids, and am like,

 

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...