Sunday, 15 May 2011

Cara nak potong Ayam

Ye, entry kali ni adalah mengenai  - AYAM.
Aku mengaku, aku tak pandai potong ayam.
Selalu kalau beli ayam kat pasar, suruh orang yang jual ayam tu je potong.
Tak pun beli ayam yang dah siap potong ikut bahagian.
Saya jujur.

Ok, kali ni aku nak posting pasal cara potong ayam.
Aku ambik dari you tube, so bolehlah belajar sama2 yek.


Ada yang potong ayam kepada 9 bahagian, 12 bahagian, 13, 16, dan macam - macam lagilah.
Tapi depends pada apa yang korang nak masak laa kan, kalau ramai yang nak makan, potong la banyak.
Tapi kalau potong banyak sangat, jadi kecik pulak, orang pun komplen.
So bagi aku, better potong dalam 9 - 13 camtu.
Biasanya ayam dipotong dalam bahagian seperti ini;

 

 Aku kalau pergi makan kat KFC, takdela cerewet sangat kalau order ayam tu.
Semua aku bedal je. Tapi aku paling suka breast laa...
Ada yang suka wing, drummet, dan lain - lain...
So apakata kita kenali bahagian - bahagian ayam pulak;

Peha = Drumstick
Atas peha = Thigh
Kepak = Wing
Dada = Breast
Rusuk = Rib

Bahagian breast sesuai untuk yang nak berdiet sebab bahagian ni kurang lemak, tapi kaya dengan pati ayam. Kalau yang banyak lemak ialah bahagian peha dan atas peha. Biasanya ramai yang suka bahagian wing, rib dan drumstick. Kat sini ada tips2 macamana nak pilih ayam bila nak beli ayam - Cara memilih dan menyimpan Ayam.

Kat sini aku upload lagi cara2 nak potong ayam dengan betul;


 Dan ini juga;


Bahagian ayam sebagai rujukan untuk masakan;



Ok, akhir kata selamat potong ayam, selamat masak ayam dan selamat makan ayam :)

3 comments:

  1. Ayam bahagian tulip...cantek...klu chinese food...salu ad ayam cmni...org panggil chicken boxing....tol tak?

    ReplyDelete
  2. Hari ini saya ingin mengunkapkan tentang perjalanan hidup saya,karna masalah ekonomi saya selalu dililit hutang bahkan perusahaan yang dulunya saya pernah bagun kini semuanya akan disitah oleh pihak bank,saya sudah berusaha kesana kemari untuk mencari uang agar perusahaan saya tidak jadi disitah oleh pihak bank dan akhirnya saya nekat untuk mendatangi paranormal yang terkenal bahkan saya pernah mengikuti penggandaan uang dimaskanjeng dan itupun juga tidak ada hasil yang memuaskan dan saya hampir putus asa,,akhirnya ketidak segajaan saya mendengar cerita orang orang bahwa ada paranormal yang terkenal bisa mengeluarkan uang ghaib atau sejenisnya pesugihan putih yang namanya Mbah Rawa Gumpala,,,akhirnya saya mencoba menhubungi beliau dan alhamdulillah dengan senan hati beliau mau membantu saya untuk mengeluarkan pesugihan uang ghaibnya sebesar 10 M saya sangat bersyukur dan berterimakasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala berkat bantuannya semua masalah saya bisa teratasi dan semua hutang2 saya juga sudah pada lunas semua,,bagi anda yang ingin seperti saya dan ingin dibabtu sama Mbah silahkan hubungi 085 316 106 111 saya sengaja menulis pesan ini dan mempostin di semua tempat agar anda semua tau kalau ada paranormal yang bisah dipercaya dan bisa diandalkan,bagi teman teman yang menemukan situs ini tolong disebar luaskan agar orang orang juga bisa tau klau ada dukun sakti yg bisa membantuh mengatasi semua masalah anda1.untuk lebih lengkapnya buka saja blok Mbah karna didalam bloknya semuanya sudah dijelaskan PESUGIHAN DANA GHAIB TANPA TUMBAL

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...