Saturday 17 January 2015

Jangan Tahan Kencing!

Hoih! Dah lama gila tak tulis any entry lepas holiday mood balik Korea kan. Takkan nak tunggu balik Krabi nanti (April, Insya Allah :) ) baru nak update kan? Aku ni bukan je blogger pemalas, update pun ikut mood. Moody blogger pun ye, lol.

Hari ni saje nak cerita pasal aku pergi ambik result medical checkup yang aku buat on my birthday tahun lepas, almost sebulan dah baru nak pergi ambik result. Tu pun almost give up bila kena pusing 2, 3 kali untuk cari parking yang nan hado, dengan jalan around the hospital jem yang hazab. Tapi bila memikirkan membazir je kalau pergi sia2, so aku sabar la jugak

Ingat ke pergi then ambik, terus balik. Rupanya kena jumpa doktor jugak for counselling session. Masa tu perut aku memang dah menjerit2 sebab tak breakfast lagi, just minum Nescafe. Menggigil bila pagi2 ambik kafein tapi tak makan apa2. Rasa macam nak telan kambing sekor pun ada.

Tengah duk layan internet, nama aku pun dipanggil untuk masuk ke bilik doktor. Dia check pernafasan aku dulu, tanya soalan sikit2 dan dia briefing pasal summary of medical checkup. Bagus jugak Hospital Pantai Cheras ni. Before this aku buat medical checkup kat tempat lain, takde pun briefing2 detail about the result. Aku macam dah berdebar dah, sebab cara doktor tu cakap macam aku di suspect ada penyakit sesuatu. Tiba2 takut.

Doktor tu nama dia Doktor Nurul. Dia briefing aku very detail about the summary, siap bagi ilmu free lagi kat aku. Nak bagi aku faham punya pasal, siap conteng2 lagi atas result medical checkup tu. Aku tak kisah, malah suka pulak bila tengok kesungguhan dia menerangkan pada aku tentang darah, kalsium, kolestrol, dan ilmu2 pasal perubatan yang aku tak tau apa2. Dia pun tak berkira bila aku tanya something or anything yang takde kena mengena dengan summary tu. Kagum. Dapat ilmu free aku hari ni. Suka sangat.

Dia kata paras kolestrol dalam darah aku ok, cuma kolestrol baik sangat rendah, eh, kolestrol baik? Apakah?

Doc : Total kolestrol awak ok, cuma kolestrol baik terlalu rendah. Kena increase kan.
Me : Kolestrol baik? So makanan apa yang saya kena ambik, doc?
Doc : Bukan makanan, kena exercise.
Me : .............................................

Asyik ingat nak makannnnn je kan. Exercise tak ingat. Lol


Then kata dia lagi, urine aku sedikit kotor, which is aku tak tau kenapa. Mula2 doktor ingatkan masa aku checkup tu, aku tengah period or baru habis period. Bila aku check balik period schedule aku, aku belum period lagi masa tu, almost nak period. Then doktor Nurul tanya, ada tahan kencing tak? Aku cakap ye, ada. Lately habit buruk aku ialah aku suka tahan kencing. Even takde benda pun yang urgent, tapi aku tahan jugak dan sengaja lengah - lengahkan. Even aku minum banyak air. Doktor Nurul siap lukis bagi aku tengok, kenapa bila aku selalu tahan kencing, aku akan dapat kencing kotor. Dia kata sebab jarak pundi kencing orang perempuan ni pendek je.So kalau ditahan2, air kencing yang bertakung tu akan mudah dijangkiti bakteria bila dah penuh. Oo...camtu ceritanya ...

Yang lain2, Alhamdulillah, normal. Risau jugak, at the age of 30 ni, tetibe aku suspect ada sakit jantung ke, kencing manis ke, darah tinggi ke. Maklumlah, lately makan tak jaga dan badan dah naik 500gm, tambah pulak sometimes aku pening2 kepala. Signal badan dah makin berat, hahaha. Buah pinggang dengan hati pun okay. Doc Nurul bagitau lagi, selalunya orang yang konsisten ambik jamu dan makanan tambahan berisiko ada failure kat dua organ ni sebab jamu dan makanan tambahan (supplemen la kot) mengandungi steroid. Sebab tu dia kata biasanya orang yang ambik jamu akan rasa cergas lepas ambik, tu kesan daripada steroid la.

Doc : Kidney dengan liver awak okay, takde masalah. Biasanya orang yang ambik jamu or supplemen tambahan akan ada masalah sikit kat dua organ ni.
Me : Tapi bukan ke orang kata makan jamu tu bagus, doc? Buat panas badan and bagi tambah tenaga?
Doc : Orang yang makan jamu rasa segar sebab dalam jamu tu ada steroid. Steroid tu yang bagi rasa cergas.
Me : Oo...dah kalau camtu, kalau dah kawin nanti, nak kena makan apa kalau tak cergas?
Doc : Exercise.
Me : ....................................................exercise lagi ......


Dan Doc Nurul advise kat aku, tak perlu every year buat X-Ray sebab X-Ray ni radiasi. Terdedah kepada radiasi adalah tak bagus. Dia nasihatkan kalau rasa perlu je buat, kalau rasa everything ok, tak payah buat. Dia tak galakkan every time nak medical checkup, buat X-Ray. Unless kalau syarat nak mintak kerja or apa2 yang compulsory to do.

Ok, tu jelah nak cerita. Lepas ni aku update entry pasal makan2 pulak.
Chow!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...